logo CNP

Massage en Natuurgeneeskundige Therapie
Amersfoort

Borstmassage

Aromatherapie  Hotstone massage  Sportmassage  Stoelmassage hartstichting 2005  Kruidengeneeswijze  Cursussen en workshops  NWP RBCZ  Suzan Huijzer
Volg mij via twitter Volg mij via facebookMijn Profile op LinkedIn Home    Contact informatie      Consult informatie      Vragen      Links      Downloads      Wie ben ik

Sport, Ontspanning, Voet, Zwangerschaps, Aroma, Hot-stone, Stoelmassage, etc.

Kruidenleer, Massage, Aromatherapie

Stoelmassage voor bedrijven en particulieren, fysieke preventie

Massage schouders in zit, Aromatherapie massage, Hoofd-gezichtsmassage

Mail adres

Centaurium Praktijk
Ariaplein 45
3816 EJ Amersfoort
Tel. 0617541526

Kies een heerlijke aroma-olie!

Borsten hebben vele betekenissen in ons leven. Ze staan symbool voor onze vrouwelijkheid, seksualiteit en de mogelijkheid om kinderen te voeden. Deze symboliek samen met de ervaring en gevoeligheid hier omheen, zorgt ervoor dat we het simpele feit vergeten dat borsten ook gewoon lichaamsweefsel is dat zorg en onderhoud nodig heeft.

Veel vrouwen ervaren op bepaalde tijden symptomen van volheid en gevoeligheid in de borsten. Velen hebben borsttrauma door medische ingrepen als gevolg van borst vergroting of verkleining of ingrepen die bedoeld waren voor diagnostiek of andere behandelingen. Ook onze levenscyclus heeft invloed op veranderingen in de borsten.

Borsten worden vaak opgesloten in strakke kledingstukken, iets dat niet ideaal is voor de bloed- en lymfe circulatie. Daarbij zitten er in de borsten geen spieren die helpen om ze te bewegen.

Massage therapie is een vriendelijke en effectieve manier om verlichting te geven bij enkele klachten rondom de borsten.

Borstmassage is een lichte massage technieken om de circulatie te bevorderen en om het vocht te draineren. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van hydrotherapie om volheid en stuwing te verlichten.

Veel vrouwen kunnen littekens hebben die borstpijn veroorzaakt, ze 'trekken' waardoor er vocht ophopingen in de borsten ontstaan. Massage kan de littekens zachter maken, net als warmte pakkingen rond de borsten.

Het letterlijk blootgeven van de borsten kan een gevoelig iets zijn voor sommige vrouwen. Er zijn wel alternatieven door een doek er over heen te laten liggen, echter bij het masseren van littekens is het zonder handdoek effectiever.

Indien tijdens de massage onregelmatigheden gevonden worden zal er altijd doorverwezen worden naar de huisarts voor verdere diagnose. De cliŽnt blijft ten aller tijde zelf verantwoordelijk voor haar eigen borstonderzoek.

Wanneer een borstmassage nemen?

Een borstmassage kan aangevraagd worden om diverse redenen:
  • Als onderdeel van een holistische massage
  • Omdat er klachten zijn rondom het borstweefsel. Denk aan volheid, operaties, vochtophoping etc.
  • Na/tijdens zwangerschap en borstvoeding
  • Overwinning van fysiek en/of psychologisch trauma

Afhankelijk van de reden zal de borstmassage kort of lang zijn, denk aan 10 minuten tot 30 minuten.

De borstmassage valt uiteen in verschillende onderdelen die afhankelijk van de reden voorkomen in het consult.

De massage kan gericht op de vochthuishouding, spieren, borstweefsel zelf, armen, gezicht etc.

Indicaties voor borstmassage?

• Vol gevoel (congestie) en zwelling
  • Ongemak rondom de zwangerschap, borstvoeding en het fles geven
  • Premenstruele en menopauze gevoeligheid
  • Borstpijn
  • Borst operatie - litteken massage
  • Postoperatieve symptomen
  • Voor cliŽnten die een holistische massage willen, inclusief de borsten
  • Voor cliŽnten die als persoonlijk doel hebben om zich meer comfortabel te voelen als hun borsten worden aangeraakt.
  • Betere kennis van je eigen borsten waardoor je zelf beter borstonderzoek kunt doen.

Wanneer GEEN borstmassage nemen?

Wanneer wordt een borstmassage niet toegepast:
  • Bij wat voor ontsteking dan ook aan of rond de borsten
  • Indien er een nog ongediagnostiseerde zwelling zich in de borst bevindt
  • Bij abcessen
  • Als de massage pijn of andere klachten veroorzaakt
  • Als de cliŽnt aangeeft dat het niet aangenaam aanvoelt of het gewoon niet meer wil, om wat voor reden dan ook.
  • Indien de therapeut om wat voor reden dan ook zich niet (meer) in de massage kan vinden
  • CliŽnt en therapeut kunnen om wat voor reden dan ook, niet (meer) open communiceren

Sitemap Gemaakt door Suzan Huijzer